Podziel sie!

axamiO różnorodności w bieliźnie, koronkowym must have, bieliźnianych oczekiwaniach kobiet na świecie i ponad 20-letniej przygodnie z tworzeniem bielizny rozmawiam z Edytą Skutnicką, główną projektantką i właścicielką Axami, luksusowej polskiej marki bieliźnianej.

Jak projektuje się bieliznę? Co jest najważniejsze, a co najtrudniejsze w projektowaniu bielizny?

Edyta Skutnicka: Myślę, że ważna jest świadomość trendów i oczekiwań rynku, ale również chęć wyprzedzenia ich oraz zaproponowania czegoś unikalnego. Najprzyjemniejszy, ale i najbardziej wymagający, jest sam proces twórczy – próba przelania na papier tego, co podpowiada wyobraźnia przy wykorzystaniu całej wiedzy o właściwościach materiałów, których planujemy użyć. Projektowanie to umiejętne łączenie aktualnych tendencji i autorskiego spojrzenia. Projekt jest początkowo uwieczniany na papierze, potem szyty w oparciu o wzorcowe formy (odmienne dla każdego rozmiaru i rodzaju bielizny), następnie przechodzi fazę „testów" na modelkach – jest delikatnie zmieniany lub ulepszany w miarę potrzeb i staje się prototypem, według którego szyte są kolejne egzemplarze. Mając w ręku projekt, szukamy materiałów, które wzorem, stopniem elastyczności i fakturą sprawdzą się najlepiej i dadzą rezultat doskonały jakościowo i estetycznie. Większość naszych propozycji to komplety, na które składają się biustonosze, pasy do pończoch, różne rodzaje majtek. Projektując każdą część, staramy się, by razem tworzyły harmonijną kompozycję, ale też świetnie wyglądały osobno. Projektowanie kolekcji, na którą zazwyczaj składa się około 20 kompletów, może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Kolejnym etapem jest aranżacja sesji zdjęciowej, sama sesja, publikacja katalogu i w końcu wprowadzenie modeli do sprzedaży.

axami 1_510Bielizna wczoraj i dziś – jak zmieniają się trendy w bieliźniarstwie?

Edyta Skutnicka: Aktualne trendy w bieliźniarstwie stawiają przede wszystkim na różnorodność zarówno krojów jak i kolorów. Monotonię klastycznych barw i form obecnie przełamujemy kolorowym dodatkiem lub biżuteryjnym drobiazgiem. W ostatnich latach rośnie świadomość polskich klientek, a co za tym idzie, ich oczekiwania. Bielizna, poza tym, że musi być wygodna i przyjemna w noszeniu, nie może być nudna. Ponieważ jest elementem stroju, musi go idealnie uzupełniać. Moda codzienna i moda bieliźniarska są z tego powodu komplementarne, towarzyszą sobie i na wybiegu, i w życiu codziennym.

Axami ostatnio pracuje nad nowymi typami biustonoszy – soft, soft balconnette, semi – soft. Jak zawsze staramy się, by proponowane przez nas wzory koronek, lub fasony przyciągały uwagę, zaskakiwały, wyróżniały się na bieliźniarskim rynku. W tym sezonie stawiamy na eleganckie połączenie beżu i czerni, kobiecy róż, ponadczasową - transparentną biel, zmysłową czerwień. W modzie są zarówno finezyjne, kwiatowe ornamenty jak i lekkie, geometryczne wzory. Sięgamy po materiały o różnym stopniu przejrzystości, odmiennych fakturach, by podkreślić ich urok i osiągnąć unikalny rezultat. W najnowszych kolekcjach proponujemy klientkom nowatorskie formy – które zwracają uwagę, podkreślając piękno kobiecego ciała.

Co jest teraz absolutnym bieliźnianym must have?

Edyta Skutnicka: Z całą pewnością koronka! Koronkowa bielizna jest obecnie najbardziej popularna! Subtelne ażury najpiękniej podkreślają delikatność skóry i są ultra kobiece! Wzrasta również zainteresowanie miękkimi biustonoszami. Półprzezroczysta, delikatna bielizna jest najlepszym komplementem dla urody kobiecego ciała.

Jak dziś postrzega się bieliznę? Który moment był przełomowy dla rozwoju rynku bieliźnianego w Polsce?

Edyta Skutnicka: W Polsce duża zmiana jakościowa w myśleniu o bieliźnie dokonała się po upadku komunizmu i w pierwszych latach rozwoju wolnego rynku. Zmienił się nie tylko sposób prowadzenia działalności, ale i myślenie o niej. Klient i jego oczekiwania stały się najważniejsze. A i klient stał się bardziej świadomy – i co za tym idzie – wymagający. Dla nas to nie tylko rosnąca odpowiedzialność, ale przede wszystkim większa swoboda
w projektowaniu, otwartość na różnorodność. Bo bielizna przestała być już tylko funkcjonalna, a zaczęła być po prostu piękna. Jestem w stanie z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że polska bielizna może spokojnie konkurować ze światowymi markami – zarówno jeżeli chodzi o jakość, jak i wzornictwo.

Jakie oczekiwania bieliźniane mają współczesne kobiety?

axami logoEdyta Skutnicka: Odpowiedź zamknę w trzech słowach-kluczach – komfort, estetyka, moda. Rola bielizny jest niezmiernie ważna – ma podkreślać urodę kobiecego ciała, zapewniać uczucie wygody, korygować niedoskonałości. Bielizna ma najbliższy, bezpośredni, intymny kontakt z naszym ciałem. Przy tym musi się podobać i uzupełniać nasz styl. Noszenie bielizny ma być przyjemnością i my, projektanci, nie ustajemy w dążeniach, aby tak właśnie było.

Jak rozpoczęła się Państwa przygoda z produkcją bielizny?

Edyta Skutnicka: Jesteśmy polską firmą rodzinną – ja (Edyta Skutnicka) kieruję nią wspólnie
z moją mamą – Anną Gołębiowską. Pragnienie tworzenia, umiejętność projektowania kreacji zarazem pięknych, funkcjonalnych i przyjaznych damskiemu ciału to cechy rodzinne, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Rodzinną tradycją jest szycie, czyli praktyczna realizacja kobiecych marzeń. Pasja zaszczepiona przez babkę i prababkę zaowocowała początkowo tworzeniem odzieży. Dopiero w latach 90-tych XX w. przekształciła się
w projektowanie luksusowej bielizny damskiej. Od prawie dwóch dekad stawiamy na wysoką jakość, profesjonalizm i innowacyjność. Szanujemy indywidualność kobiet, a ich wygląd i wygodę stawiamy na pierwszym miejscu. To właśnie dzięki tym cechom marka jest rozpoznawalna na całym świecie, a nasze produkty docierają m.in. do USA, Francji, Niemiec, Czech, Estonii, Hiszpanii, na Litwę, do Włoch czy Holandii. Jesteśmy także w Japonii, Australii, Burkinie Faso, Gujanie Francuskiej, Gwadelupie oraz na Wybrzeżu Kości Słoniowej.

axami 2Czy bieliźniane oczekiwania Polek względem kobiet z innych części świata różnią się?

Edyta Skutnicka: Różne kraje to różne kobiety i zupełnie inne oczekiwania, na które mają szczególnie wpływ uwarunkowania kulturowe i estetyczne. We Francji na przykład najpopularniejsze są miękkie, koronkowe biustonosze, a w egzotycznych rejonach świata – jak kraje afrykańskie – biustonosze typu push-up w energetycznych kolorach. W Niemczech kobiety cenią bardziej zmysłowe propozycje, a Polki stawiają na klasyczne, uniwersalne fasony i kolory w zimie oraz zmysłowe kolory latem.

Jaką bieliznę każda kobieta powinna mieć w swojej garderobie?

Edyta Skutnicka: Dobór bielizny jest sprawą dość indywidualną, jednak doświadczenie podpowiada mi, że warto mieć w posiadaniu kilka propozycji uniwersalnych – czarnych, beżowych, białych, które zagwarantują nam swobodę w dobieraniu kreacji wierzchniej. Warto też sięgnąć po kolory, które dominują w naszej szafie i od czasu do czasu pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa. Kilka ekstrawaganckich kompletów jedynie wzbogaci naszą garderobę. Bo przecież nic tak nie poprawia humoru jak dobrze dobrana bielizna.

Dziękuję za rozmowę.

Edyta Skutnicka: Dziękuję i pozdrawiam.

O Nas

Historia każdej wielkiej marki zawsze rozpoczyna się od niepowtarzalnej idei. Sam pomysł to jednak za mało! Potrzeba nadać mu właściwy tor, by marzenia stały się rzeczywistością. Świat mediów i PR-u jest...

Przeczytaj Też

Ambasadorka marki Kelly Melu Joanna Jabłczyńska w ubiegłą niedzielę wzięła...
Bielizna, która pomoże Ci wyglądać sexy.
Dla wielbicielek bielizny o niepowtarzalnych fasonach, przywodzącej na...
Drżący głos, przyspieszone tętno i kołatanie serca. Tego typu objawy...
Rozmiar: + -

Salony Urody i SPA

Wyjątkowy salon fryzjerski oparty o filozofię i produkty marki Kemon. Salon jest niezwykłą miksturą bogatego doświadczenia z nieustanną chęcią rozwoju kunsztu sztuki fryzjerskiej.

Salony Mody

Dobrze dobrany stanik to podstawa pięknego wyglądu i zdrowia. Tu możesz skorzystać z porady profesjonalnych brafitterek. Szeroki wybór rozmiarów sprawi, że znajdziesz coś odpowiedniego na swój biust.

Twój Sklep

Dziś najważniejsze są natura, zdrowie i piękno. Tu możesz kupić naturalne kosmetyki, naturalne środki czystości i ekologiczne produkty spożywcze sprawdzonych marek.